Intervenció artística d’Andrés Jaque

PHANTOM. Mies as rendered Society és una intervenció realitzada per Andrés Jaque al Pavelló de Barcelona, resultat de la investigació que Jaque ha desenvolupat durant els dos últims anys per invitació de la Fundació Mies van der Rohe i de la Fundació Banc Sabadell. En diferents punts de l’espai del Pavelló s’han disposat una part important dels objectes que es custodien al soterrani sobre el qual s’assenta. Un soterrani, presentat com el fantasma del Pavelló (PHANTOM) que mai abans havia atret l’atenció d’aquells que el visiten o l’estudien i al qual, però, Jaque reconeix un important rol en l’emergència de la seva arquitectura com a construcció social.
L’equip encarregat de la reconstrucció del Pavelló del 29 va pensar que el soterrani facilitaria el registre i manteniment de les seves instal•lacions, també va decidir que el seu accés havia de ser dificultós per evitar que, en el futur, acabés usant-se com un espai expositiu en el qual s’expliqués Mies i el pavelló. Al soterrani han acabat guardant tots aquells testimonis materials que mostren el teixit social afectat per un projecte comú: reinterpretar cada dia al matí de maig en què es va inaugurar el Pavelló del 29. El soterrani, com el retrat de Dorian Grey, conté tot el que permet veure el Pavelló com una monumental construcció col•lectiva. Però s’amaga per no menyscabar la il•lusió d’una recepció no mediada del producte d’una mà il•luminada, la del Mies que va treballar a Barcelona el 1929. El soterrani reté el fantasma públic (PHANTOM, en referència a l’important text de Walter Lippman: The Phantom Public-Nova Jersey, 1925-) de les societats que cada dia contribueixen a la fabricació del Pavelló.
Com el mateix Mies va assenyalar, l’arquitectura es construeix en la manera com allò visible conforma el que queda ocult. El Pavelló de Barcelona és una arena de confrontació organitzada en una arquitectura de dos pisos, en els quals disputen dues nocions interdependents de la política. Un pis superior lluminós, que reactiva nocions fundacionals de la política (en què l’extraordinari, els orígens i les essències lideren el que és comú), i un soterrani fosc, que el construeix per mitjà de contingències i acords provisionals. El de dalt és físicament transparent, però oculta els pactes socials en què esdevé, per donar accés a una experiència d”incalculabilitat quotidiana.

L’inferior és opac i, no obstant això, és el lloc on els contractes, els experiments i les disputes que construeixen el Pavelló guanyen transparència. El Pavelló, a la manera com operen els seus dos pisos, construeix una creença: ‘l’excepcionalitat emergeix en l’absència de l’ordinari “. La intervenció parteix de la sospita que el reconeixement i la rearticulació de les dues esferes poden aportar noves possibilitats en les que l’arquitectura trobi respostes a desafiaments contemporanis.
Un projecte d’Andrés Jaque, per invitació de la Fundació Mies van der Rohe i la Fundació Banc Sabadell.
Amb la col•laboració de: Paola Pardo, Ana Olmedo, Ruggero Agnolutto, Roberto González, Jorge López Comte, William Mondejar, Silvia Rodríguez, Dagmar Stéeova i Paloma Villarmea.

Andrés Jaque és un dels més significatius representants de la jove arquitectura desenvolupada en les últimes dècades a la Unió Europea. Unes generacions que han substituït l’interès per l’estil i la forma per un compromís amb la dimensió social de l’arquitectura. El seu treball s’exposa i forma part de la col•lecció del MoMA Museum of Modern Art de Nova York, la instal•lació “FRA HOME HOME” va ocupar l’espai central del Palazzo de la Biennale di Venezia 2010 i el 2011 va realitzar “SWEET Parliament HOME” per a la Biennal de Gwangju.
Jaque és autor d’obres com la Casa Sacerdotal Diocesana de Plasència, “TUPPER HOME”, “ESCARAVOX” a Matadero Madrid, o “Never Never Land”, per les quals ha rebut el premi Dionisio Hernández Gil. També ha estat finalista al European Award Mies van der Rohe 2009 i ha format part de la VIII i X Biennales Españolas de Arquitectura y Urbanismo.

Category


Date

13 de desembre de 2012 – 17 de febrer de 2013

Organizer

Fundació Mies Barcelona; Fundació Banc Sabadell

Place

Pavelló Mies van der Rohe

View Map